Siapa sebenarnya Hazrulkhamsani? Mungkin ramai juga tertanya-tanya siapakah beliau. Beliau orang yang berani tetapi bukan berani tidak bertempat seperti menunjukkan bumper belakangnya untuk tontonan umum apatah lagi mengibarkan bendera asing di tanah darah tumpahnya sendiri. Memang jauh sama sekali. Saya mengatakannya berani ialah kerana beliau berblogging tanpa kata-kata. Berbekalkan gambar yang dirakam melalui gadjet Iphone dan D90nya sebagai ‘menulis’ entrinya dari hari ke hari. Fotoblogger sememangnya cabang blogging yang pada saya amat sukar dan mencabar tetapi yang menariknya, entri itu tidak statik. Penceritaan itu akan berterusan mengikut latar belakang, persepsi dan keadaan semasa situasi pengunjung ke blog beliau. Sebagai contoh didalam entri ‘Wordless Wednesday : Racing to the sun’, saya dapati berbagai reaksi komentator tentang gambar tersebut. Saya pun tidak pasti samada gambar yang dipaparkan adalah pada waktu senja atau awal pagi. Satu sahaja gambar boleh menceritakan 1000 perkara. Begitu kuatnya ‘kuasa’ yang disampaikan oleh media gambar untuk membentu persepsi manusia berbanding dengan kata-kata.

Siapa HazrulKhamsani?

Beliau merupakan salah seorang rakan saya ketika belajar di sekolah dulu. Banyak kenangan manis mahupun pahit dihadapi bersama. Pada mulanya saya amat terkejut juga beliau memilih fotoblogging sebagai mengisi masa lapangnya. Mungkin disebabkan minatnya yang mendalam, beliau sudah pun berkarya lebih lama berbanding ketika saya menulis. Beliau lebih meminati fotografi jalanan dan kebanyakkan gambar yang diambilnya tertumpu dikawasan sekitar Kuala Lumpur.

hazrulkhamsani
Instagram @hazrulkhamsani

JebengOtaiβ„’

74 Replies to “Siapa HazrulKhamsani?

  1. Thanks bro. Isi masa lapang aje photo2 tu.

    Project 360 mmg susah nk wat. Kene rajin. Aku pon tak tertunai nak buat 360 project tu

  2. Oh…satu lagi..gamba ‘Racing to The Sun’ tu lokasinya kat subang jaya, waktu petang, & shot menggunakan iPhone.

    Info ni bg sesapa yg curious nk tau πŸ™‚

    Sy byk gmba2 menggunakan iPhone dan d90 sbb saiz dan berat gajet yg sesuai.

    Hujung tahun mungkin ingin menceburi bidang kamera filem (masih dalam perancangan bajet dan ilmu tentang kera filem)

    Thanks yg membaca photoblog sy yg simple aje tu πŸ™‚

    Jebeng ni kawan baik kat sekolah. Org nya tinggi. Kelakar. Duduk sama daerah ngn sy.

    Thanks bro sbb promo πŸ˜‰

  3. Aku memang kagum dgn hasil kerja org2 seni ni.Seronok melihat gambar yg mereka ambil cantik dan menarik. Tapi bila sendiri snap ha.. mcm tiada seni je dlm gambar…tq..J.Otai.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge