Siapa HazrulKhamsani?

Siapa sebenarnya Hazrulkhamsani? Mungkin ramai juga tertanya-tanya siapakah beliau. Beliau orang yang berani tetapi bukan berani tidak bertempat seperti menunjukkan bumper belakangnya untuk tontonan umum apatah lagi mengibarkan bendera asing di tanah darah tumpahnya sendiri. Memang jauh sama sekali. Saya mengatakannya berani ialah kerana beliau berblogging tanpa kata-kata. Berbekalkan gambar yang dirakam melalui gadjet Iphone dan D90nya sebagai ‘menulis’ entrinya dari hari ke hari. Fotoblogger sememangnya cabang blogging yang pada saya amat sukar dan mencabar tetapi yang menariknya, entri itu tidak statik. Penceritaan itu akan berterusan mengikut latar belakang, persepsi dan keadaan semasa situasi pengunjung ke blog beliau. Sebagai contoh didalam entri ‘Wordless Wednesday : Racing to the sun’, saya dapati berbagai reaksi komentator tentang gambar tersebut. Saya pun tidak pasti samada gambar yang dipaparkan adalah pada waktu senja atau awal pagi. Satu sahaja gambar boleh menceritakan 1000 perkara. Begitu kuatnya ‘kuasa’ yang disampaikan oleh media gambar untuk membentu persepsi manusia berbanding dengan kata-kata.

Siapa HazrulKhamsani?

Beliau merupakan salah seorang rakan saya ketika belajar di sekolah dulu. Banyak kenangan manis mahupun pahit dihadapi bersama. Pada mulanya saya amat terkejut juga beliau memilih fotoblogging sebagai mengisi masa lapangnya. Mungkin disebabkan minatnya yang mendalam, beliau sudah pun berkarya lebih lama berbanding ketika saya menulis. Beliau lebih meminati fotografi jalanan dan kebanyakkan gambar yang diambilnya tertumpu dikawasan sekitar Kuala Lumpur.

hazrulkhamsani
Instagram @hazrulkhamsani

JebengOtaiβ„’
smpai skng x start ag projek 365.. πŸ™‚

jebengotai

Menulis sekadar perkongsian. Memberi info dari pembacaan, pengalaman dan kajian dari penulis. Mungkin dari sini, pandangan kita dapat diperluaskan. - Freelance VPS setup ( NGINX + Pagespeed + Vesta ) - Part-Time Blogger

This Post Has 74 Comments

  1. hatiputera

    Jadi yang ambik gambar racing to the sun hazrulkhamsani la yer.

  2. puteri kasih

    kalau pandai snap gambar…benda yang kita lihat hari hari pun leh nampak menarik

    1. jebengotai

      tu la..x perlu nk setting model ker ape..huhu

      1. hatiputera

        kena pakai DSLR kot dan kena pilih jugak filter apa nak pakai.

      2. hafizmd

        hehe…tak perlu nak letak model posing sana-sini…hohoho

          1. miss yaty

            setuju dgn puteri kasih.. πŸ™‚

  3. Shack

    kerja fotog ni mmng best

    1. jebengotai

      mmg puas walaupun x perlu nk taip entri pjg2..hehe

  4. hazrulkhamsani

    Thanks bro. Isi masa lapang aje photo2 tu.

    Project 360 mmg susah nk wat. Kene rajin. Aku pon tak tertunai nak buat 360 project tu

    1. jebengotai

      aha..kalo bro dh ckp ssh..yg bkn fotoblogger ni pon ag ssh..haha

  5. hazrulkhamsani

    Oh…satu lagi..gamba ‘Racing to The Sun’ tu lokasinya kat subang jaya, waktu petang, & shot menggunakan iPhone.

    Info ni bg sesapa yg curious nk tau πŸ™‚

    Sy byk gmba2 menggunakan iPhone dan d90 sbb saiz dan berat gajet yg sesuai.

    Hujung tahun mungkin ingin menceburi bidang kamera filem (masih dalam perancangan bajet dan ilmu tentang kera filem)

    Thanks yg membaca photoblog sy yg simple aje tu πŸ™‚

    Jebeng ni kawan baik kat sekolah. Org nya tinggi. Kelakar. Duduk sama daerah ngn sy.

    Thanks bro sbb promo πŸ˜‰

    1. hafizmd

      haaa…ni dia tuan empunya gambar…

      terbaik bro…moga terus kekal dgn genre camni…best!

    2. miss yaty

      hebat2…gmbar2 anda memang cantik..keep it up πŸ™‚

  6. irsah

    Satu2nya bidang belom terokai lagi.. banyak membaca tetapi tidak praktikkan lagi… heee thks

    1. jebengotai

      agk ssh..dl pnah cuba2..last terbengkalai juga..huhu

      1. irsah

        Sekurangnya bro dah usaha.. nih pegang lensa pun belom.. tapi mana lar tahu… berkat info dari artikel begini buleh merangsangkan heee

        1. jebengotai

          ssh sbb nk dptkan ‘moment’ tu…dlm 1000 gmbr mungkin 1 jer yg berjaya..huhu

          tipsnya satu subjek tu amiklah gmbr byk2..mcm2 angle dll…ehehe

    1. jebengotai

      btul..kalo x dak minat mmg ssh nk konsisten..

  7. muazfaris

    lawa gambar tu.. terbaik la HAzrulKhaMsani ni

  8. Nadot

    cantik n mendalam gambar-gambar dia…
    kem salam sket…hohoho

  9. daddydee

    Street foto memang best.

    Cantik gambar tu dan 1001 cerita dalamnya.

  10. Leeza dayasari

    selamat berhujung minggu…
    leeza sendiri suka mengambil gambar di jalanan.. sbb itu lbh ada nilai.
    namun leeza tak ada tekbik yang mahir utk ambil semau itu.

    1. jebengotai

      street photog ni mmg dpt amik gmbr ‘hidup’ dengan ragam manusia..

  11. budak felda

    fotografik perlu prg yang sememang neutral seni hehe

    1. jebengotai

      yg x de pon leh gak..cuma kene rajin amik gmbr wat eksperimen..hehe

  12. shraqs

    Imej boleh memberi seribu satu maksud

  13. gamep01nt

    PEH! lawa gila gambor tu, kasi yg besar sikit ada ka?

  14. anjangman

    Aku memang kagum dgn hasil kerja org2 seni ni.Seronok melihat gambar yg mereka ambil cantik dan menarik. Tapi bila sendiri snap ha.. mcm tiada seni je dlm gambar…tq..J.Otai.

    1. jebengotai

      sama la bro..kdg2 amik gmbr ssh nk ade nilai seninya..hehe

  15. Mekar

    kamera dslr dah ada tapi masih ambil gambar cara biasa..hehe.

    apa2 pun, bijak teknik yg hazrul gunakan utk ambil pic ini

    1. jebengotai

      owh..dh ade dslr..cume kene eksperiment skit2 ag..hehe

  16. Blog Keperawatan

    Memang sebuah hasil foto yang mengagumkan dan bagus.
    Hasil Gambar dan Foto yang bisa bercerita banyak

    1. Blog Keperawatan

      Sempat menemukan beberapa blogger di Indonesia juga banyak memunculkan hasil foto dan gambar dalam entrinya sedangkan tulisannya sedikit sekali.
      Ternyata ada juga yang namanya fotoblogging juga sahabat

  17. nurmisnan

    good for him masuk contest photo maybank sekarang nih
    terlalu seni utk diceritakan..

  18. tehr

    seni yang berbagai
    gambar memang dapat bercerita

  19. djchef xda skill lg tangkap gambar ni.. tau edit wajah bg licin guna photoshop ja..hehe

    1. jebengotai

      skill gak tu..tp reti guna photoshop mmg satu kelebihan..

  20. Hazmin Hamudin

    Owh… Rupanya WW Rising To The Sun bukan bro yang ambik picture. Hehe… Kalau ada gadget yang sesuai, photoblog pun dapat memberikan kepuasan.

  21. Denaihati

    good luck untuk beliau. bukan hobi biasa nampak, dpt menjana income yg baik

    1. jebengotai

      jika tnya org seni pasti mereka tidak jawab…sbb ceritanya itu adalah dari diri kita sendiri..hehe

      sy rasa la.. πŸ™‚

  22. Mak Lagenda

    Cantik dan ada 1001 cerita di sebalik gambar2 yg diambil. Hnya jurufoto je yg nmpk apa yg org lan x nmpk..

    heibat!!

  23. segalabenda

    ni dah tahap pro dah ni..aku ni masih lagi terkial-kial nak snap gambar

  24. zool

    memang berbakat besar ni.. gambar memang cun

    1. jebengotai

      tu aa..harap2 ade pihak yg leh ketengahkan bakat beliau..hehe

  25. Juan

    serius lawa gambar yg diambil

    1. jebengotai

      mmg berbakat..harap2 die leh bkk galerinya sendiri.. πŸ™‚

  26. cik tom

    pandainya snap pic..nmpk pic tue lawa..

  27. titan

    serius, aku memang kagum dengan kawan ko tu.

  28. Hafizul

    cantik gambar yang diambill….untung la kalau ada kemahiran mcm ni..hehe

  29. akubiomed

    Saya suka melihat objek cantik dan ia salah satu punca 9 bulan yang lalu saya membeli kamera DSLR.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.