Perkembangan pesat dan pertambahan populasi di sesebuah negara boleh menyebabkan timbulnya beberapa masalah dan salah satu diantaranya ialah bekalan makanan. Negara-negara kecil seperti Singapura contohnya pasti perlu mengimport bekalan makanan seperti sayuran, buah-buahan dan lain-lain lagi untuk memenuhi keperluan harian rakyatnya. Jika negara yang membekalkan makanan import mengalami bencana alam seperti banjir,tanah runtuh dan sebagainya pasti kadar inflasi akan meningkat disebabkam permintaan tinggi tetapi bekalan makanan pula tiada. Rantaian masalah akibat kekurangan bekalan adalah seperti kenaikkan harga barang, krisis bekalan makanan dan bermacam-macam lagi. Negara kita juga tidak terkecuali mengalami kekurangan bekalan walaupun kita mempunyai luas tanah yang lebih besar dari negara jiran kita. Kita sering mengalami kekurangan bekalan ketika diwaktu perayaan dimana bahan mentah makanan sangat diperlukan ketika itu untuk persiapan menyambut perayaan. Akibatnya harga barang naik dengan begitu drastik sekali. Mahu atau tidak, kita terpaksa juga membelinya.

Moden
Dunia semakin lama semakin moden dan maju. Begitu juga dengan agrikultur atau pertanian. Hydroponic merupakan salah satu teknik pertanian tanpa tanah dengan hanya membekalkan nutrien yang diperlukan oleh tumbuhan melalui air. Teknik ini sesuai digunakan untuk tanaman seperti tomato, cili, timun dan sayuran lain yang kita tahu harganya akan meningkat ketika di waktu menjelang sambutan perayaan. Cara ini sesuai digunakan didalam ruang tertutup dan kawasan yang terhad.

Pertanian Bandar
Konsep pertanian bandar ini hampir sama dengan konsep menghijaukan bandar. Tanaman makanan di tanam di bumbung atau kawasan terbuka yang sesuai untuk menjalankan aktiviti ini. Toyota Jepun telah menjalankan aktiviti ini untuk meminimumkan kesan pemanasan pada struktur bumbung bangunan. Ini adalah kerana jika suhu bangunan tinggi, maka sistem penghawa dingin terpaksa bekerja keras untuk menyejukkan suasana didalam bangunan tempat pekerja bekerja. Cara ini terbukti berkesan dan dapat mengurangkan penggunaan elektrik ketika musim panas. Selain itu, jika ditanam dengan tanaman makanan, ianya boleh menampung bekalan makanan dan dapat mengawal harga dan kadar inflasi.

Jebeng Otaiβ„’

Gambar : Google

73 Replies to “Pertanian Bandar

  1. tengok design rumah ni macam dah cun.ventilation semua dah ok.memang tak panas lahh…huh,kontena pun mahal gak tu.

  2. Tak silap kat Taiwan ada tanam padi.. Datuk Ali Rustam selalu comparekan betapa Taiwan tanah kecil tapi boleh supply beras untuk negara dan juga eksport . Untuk dijadikan contoh pertanian padi kat Melaka.

    oo ye, nanti entri terbaru ligakampung.com sila komen ye. tuan jebeng ada dikutuk disitu
    zool recently posted..Blog Mesti Mari versi 11My Profile

  3. Sesuai sangat kalau semua bangunan di bandar buat macam ni.. lagi bermanfaat daripada sekadar pasang lampu neon dan papan tanda bagai..

  4. bagi aku malaysia ni sangat sangat kurang lagi penjanaan ekonomi melalui tanaman, tanah kita sangat banyak, sbnrnya kalau kita tanam sendiri pon sayur sayur tak perlu import, hanya import akan product yg x mampu kita hasil kan sahaja seperti barli, gandum, dan lain lain
    Juan recently posted..The Best US Drama TV Series 2012My Profile

  5. dengan keadaan cuaca yang sngt panas skrg ni..chii rasa..ia satu langkah yg bijak andai penanaman ni dpt di jalankan secara besar2an..selain bagus utk alam sekitar..ia juga dpt menjimatkan..sebab x perlu lagi bersusah2 nak beli sayur-an

  6. sayuran dan buah2an semakin mahal..harus dipraktikkan kaedah ini bagi stp isi rumah khusus yg duduk di bandar..banyak manfaat kpd ekonomi dan alam sekitar

  7. Konsep pertanian bandar macam tak berapa sesuai lagi nak dijalankan kat malaysia sebab masih banyak lagi tanah kosong yang tidak diusahakan.

    1. pada awalnya sy berfikir begitu juga..ttp jika tanah utk pertanian dibuka jauh dri bandar..akan berlakunya kenaikkan harga disebabkan kos pengangkutan..

      terlalu byk peringkat pemborong juga leh sbbkn harga naik di pasaran..
      JebengOtai recently posted..Pertanian BandarMy Profile

    1. tidak juga..lagi moden lgik menjimatkan sbnarnya..sbb kita dah boleh tahu apa yg diperlukan oleh tumbuhan,simptom2 penyakit dan penyiram berkala yg sesuai..

      sbgai cth kelapa sawit..tuai skit tp leh hasil minyak banyk.. πŸ™‚

  8. Rasanya kalau kat Jepun mereka dah terbiasa dengan budaya menanam nie. Kalau kat Malaysia susah sikit nak jumpa dakan bandar ada kawasan pertananian. Baik secara hydroponik atau cara mananam manual. Lainlah kalau ada tanah sendiri ke. Tapi semuanya bergantung pada empunya badan jugak. Dimana ada kemahuan disitu ada jalan.
    Kamal Mustafa recently posted..Lelaki Menyamar Jadi Zombi Hampir Ditembak.My Profile

  9. tidak mustahil untuk dilaksanakan. sebelum ni saya pernah taman cili padi di bahagian depan rumah. tapi gara2 tiada masa utk membelai dan siram dgn air..juga menjaga dgn betul. pokok2 tu mati begitu sahaja.

    yg tinggal cuma pokok kucai aje.
    Ladfe Amir recently posted..Sedekah Hari Jumaat Di MasjidMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge