Mengikut statistik dari beberapa sumber pada tahun 2008 ketas 1300 suri rumah, hampir 89% daripadanya tidak tahu menggunakan pemadam api ABC atau pun lain-lain jenis ketika saat kecemasan kebakaran. 96% daripada jumlah itu juga tidak yakin mereka boleh menggunakan pemadam api tersebut ketika ditempat kejadian. Ini menunjukkan betapa bahayanya risiko isteri, mak atau anak-anak di rumah ketika kita berada di tempat kerja. Walaupun saya penah menulis entri kepentingan Pemadam Api ABC, cara-cara menggunakannya juga sangat penting. Sebenarnya ade beberapa kelemahan pemadam api ABC ini. Salah satunya ialah pemadam api tersebut memerlukan penjagaan rapi. Ia perlu di periksa keadaanya dan dihantar ke pusat servis untuk menambah tekanan gas ataupun serbuk jika digunakan. Jika kita mengambil mudah, alat ini tidak dapat berfungsi sepenuhnya dan mungkin mendatangkan kecederaan kepada kita jika ada lebihan tekanan dan sebagainya.

Pemadam Api SAT119

Pemadam api ini telah direka khas dengan tujuan utama memadamkan api. Ianya sangat mudah dan ringan. Sesuai digunakan oleh kanak-kanak, wanita dan juga OKU. Seperti yang kita tahu, udara merupakan salah satu punca api menyala. Jika kita memutuskan atau menghalang bekalan udara ini, api yang marak tadi akan padam. Pemadam api ini menggunakan campuran bahan kimia cecair didalam balang. Apabila balang tersebut pecah, ia akan bertindak balas menghasilkan karbon dioksida dan ammonia. Api tidak dapat menyala dengan kombinasi gas tersebut. Berbeza dengan pemadam api ABC yang perlu berdiri dalam jarak tertentu untuk memadamkan api, pemadam api jenis ini hanya mencampakkan balang tersebut kedalam api dan api akan terpadam setelah tindak balas kimia berlaku.

Jebeng Otaiβ„’

Gambar : Google

51 Replies to “Pemadam Api SAT119

  1. memang tk tau pun , kalau setakat baca pun memang tk dapat bayangkan macam mana , elok jebeng buat entri bergambar dengan penerangan lengkap hee

    cadangan saja ..

    #pemenang yang dapat banner tu dah beri banner ke belum ?
    puanbee recently posted..Baju renang budakMy Profile

  2. owh sangat mudah. pemadam api abc tu kalau tak kena caranya api senyum je. saya pernah cuba padamkan api punca elektrik guna bertong2 abc, langsung taknak padam. sekali bomba datang sekejap je. barulah tau, nak guna apa pun jenis pemadam api kena pergi kursus.

    p/s: ada pesanan dar cik leeza, dia kata tak boleh nak komen kat blog ni. wp anti spam menghalang.. harap dapat dibantu.

  3. Info terbaik, produk baru camnih leh membantu. terutama suri rumah. cuma kos dia kurang mesra untuk household use. maklumlah, konsumer kita nih penting saving (RM) dari nyawa heeee… kalau ada info begini sekurangnya memberikan kesedaran.

  4. Assalamualaikum, saya student polipd. tgh buat kajian mengenai fire bomb extinguisher. sedikit sebanyak memang berkait rapat dgn pemadam api sat119. Tumpang tanya,ammonia adalah cecair di dalam botol tu. jadi apa bahan semula jadi dalam penciptaan SAT119 ini. Dan susah jugak nak cari bekas plastic yg fregile tapi bukan kaca. ikot kajian saya.. ampoule paling sesuai. tapi susah nak jumpa kat malaysia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge