Istilah seperti ‘demand’, ‘supply’, ‘inflation’ dan lain-lain lagi banyak digunakan dalam ekonomi. Walaupun begitu, tidak ramai yang faham apa maksud sebenar istilah-istilah berikut. Ada pihak yang menggunakan istilah ini untuk mengaitkan dengan kenaikkan harga barang dinegara kita semata-mata untuk menimbulkan panik dan prasangka buruk terhadap kerajaan. Usaha untuk menjelaskan konsep dan istilah ekonomi ini telah dijalankan oleh Pemandu ETP melalui Kopitiam Ekonomi, untuk memberikan maklumat yang tepat dan benar tentang penerangan istilah ini.

Property Bubble
Sebagai contoh kita semua risau dengan kenaikkan harga rumah dibeberapa bandar utama terutamanya sekitar Kuala Lumpur. Ramai yang risau Malaysia akan ditimpa bencana sekiranya ‘property bubble’ ini pecah seperti yang berlaku di Amerika. Video yang dihasilkan oleh Pemandu ETP telah menjelaskan bahawa ‘property bubble’ ini adalah disebabkan bank memberikan pinjaman kepada seseorang yang tidak mampu untuk membayarnya semula atau juga dikenali sebagai ‘Bad Loans’. Pelbagai punca antaranya penipuan, polisi bank pusat yang longgar dan lain-lain lagi. Apabila seseorang itu tidak mampu membayarnya, maka ramai yang akan menjualnya semula. Penjualan semula ini menyebabkan harga rumah jatuh dan bank tidak dapat mengembalikan pinjaman yang diberikan. Jika bank bermasalah, pastinya sesebuah negara itu turut menghadapi masalah kerana tiada aliran tunai.

Bank Negara Malaysia
Berbeza pula di Malaysia, Bank Negara telah mengetatkan syarat pemberian pinjaman perumahan kepada yang layak untuk mengelakkan perkara sedemikian berlaku . Antaranya memperkenalkan cukai, garis panduan yang ketat kepada mereka yang berkemampuan memiliki lebih dari sebuah rumah untuk pelaburan. Dengan mengekalkan BLR semasa yang rendah, mereka yang baru pertama kali ingin membeli rumah dapat membeli pada kadar harga yang berpatutan dengan gaji. Harga rumah tetap akan naik kerana kita selalunya akan memilih kawasan yang mempunyai kemudahan seperti sekolah, pusat kesihatan dan kawalan keselamatan.

Jebeng Otaiβ„’

57 Replies to “Kopitiam Ekonomi

  1. Masaalah ekonomi ni semua negara hadapi. Kalau dibiarkan golongan kapitalis terus mengaut untung, makin padah la hendaknya. Tetapi kalau govt terlalu campur tangan, ada pula suara-suara sumbang tuduh govt amalkan pemerintahan kuku besi dan komunisme. Namun, so far negara kita dalam keadaan yg ok berbanding byk negara lain.

    1. yela..xder negara yg btul2 ideal @ sempurna..tp kalo nk diikutkan mmg negara dah diuruskan dgn baik..walaupun ade sedikit yg tamak haloba rasuah bagai..ttp kita masih membangun..ade sstgh negara terlalu kritikal kes rasuah sehinggakan x maju..

      1. negara lebih lagi baik tiada sedikit pun yang rasuah dan tamak haloba.. rasuah adalah nanah pembangunan negara… bile dibiarkan bole jadi kudis..

        1. btul..usha2 yg dijalankan rasanya sudah memadai dan pencapaiannya agk memberangsangkan walaupun x leh 100% bersih..ttp berkurang juga..kene ambil masa juga..

  2. Yang sebaiknya, buat perancangan dan pengurusan kewangan yang betul sebelum memberikan komitmen yang besar utk dptkan loan (beli rumah). Karang tak pasal2 tak mampu nak bayar pulak.

  3. erkkk….xbape paham sgt ekonomi nie sbb belum cukop umo lg..tp i know, Malaysia is the best country in the world. Love Malaysia..

    1. xper..kata la nnt ade org tanya @ time interview..kita leh jwp dgn ringkas dan tepat dngn menggunakan analogi tertentu..mesti kompem diorg amik kerja nya.. πŸ™‚

  4. disana sini beri ,terima tengan ke tangan dan beralih tuan punya,berupa-rupa nilai berbeza,menjadi impian setiap pengunanya.. itu lah RAJA KERTAS

    displin kan diri dgn RAJA KERTAS.. ni..
    vanfery recently posted..Kopitiam EkonomiMy Profile

  5. setakat ni memang belum pernah dengar lagi harga rumah turun… kalau ada pun yang turun sebab projek terbengkalai

  6. saya tak berapa faham benda ni bro tapi sekurang-kurangnya ilmu saya bertambah satu lagi.. πŸ™‚ walaupun tak banyak yg saya faham, tapi saya tak membuang masa dengan membaca artikel yg tidak berfaedah..nice sharing bro πŸ˜€

  7. walaupun time kat skolah dulu ada amik subjek ekonomi..tp masih byk perkara ttg ekonomi yg chii lack…

    nampak sgt kena byk stadi lg ni…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge