Selain dari kereta ‘Vauxhall Bathrust VRX8‘, saya amat meminati Mitsubishi Pajero Sport VGT yang sememangnya lain dari yang lain. Berbeza dengan VRX8 yang menggunakan supercharger, Mitsubishi telah menggunakan sistem ‘variable geometry turbo’ didalam edisi Pajero Sport ini untuk menggantikan sistem turbo konvensional biasa. Sistem turbo boleh ubah ini dapat memberikan kuasa yang sama ketika kelajuan rendah dan menyelesaikan masalah ‘turbo lag’ yang terdapat pada sistem turbo biasa. Selain itu juga Pajero Sport VGT ini dilengkapi dengan ‘paddle shift’ sama seperti Lancer.

Turbo VGT
Sistem turbo ini masih lagi sama. Sedikit pembaharuan ditambah pada bilah turbinnya. Bilah turbin untuk sistem turbo biasa adalah statik manakala bilah turbin VGT boleh dilaraskan mengikut RPM. Teknologi ini mampu memberikan kuasa turbo walaupun ketika kenderaan itu bergerak perlahan.

RPM Rendah
Bilah akan ditutup pada kelajuan rendah untuk mengurangkan bukaan bilah. Jika bilah ditetapkan pada satah yang tepat ianya akan akan menguncup lalu membuatkan turbin berpusing dengan laju kerana gas ekzos dapat ditumpukan.

RPM Tinggi
Pada kelajuan tinggi, gas dari ekzos bergerak laju dan bilah turbin dibuka untuk mengembang sepenuhnya. Ia juga mengurangkan tekanan pada sistem ekzos dan penggunaan ‘wastegate’.

Spesifikasi

Pajero Sport VGT Spec

Jebeng Otaiβ„’

32 Replies to “Mitsubishi Pajero Sport VGT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge