Redbull Stratos : Terjunan 120,000 Kaki Dari Aras Laut

Dalam masa kurang beberapa jam lagi, Felix Baumgatner dari pasukan Redbull Stratos akan melakukan terjunan dari ketinggian 120,000 kaki dari aras laut. Beliau melakukan terjunan di dalam kawasan stratosfera Bumi. Lapisan ini merupakan lapisan kedua luar dan udaranya sangat nipis serta memerlukan beliau memakai kelengkapan khas sama seperti sut angkasawan. Felix Baumgatner ini terkenal dengan aksi terjun bebasnya. Sebut sahaja menara atau puncak didunia, pastinya beliau pernah melakukan terjunan bebas. Mungkin disebabkan telah bosan setelah kesemua monumen berjaya ditawan, kini beliau mempunyai misi untuk membuat terjunan bebas pada ketinggian 120,000 kaki dari aras laut. Jika ianya berjaya, beliau telah berjaya memecahkan rekod sebelumnya pada ketinggian 105,000 kaki. Selain itu juga, beliau ingin menjadi manusia pertama yang melepasi kelajuan supersonic. Dari apa yang saya baca, beliau telah melalui banyak kesukaran sehinggalah kehari ini. Salah satunya ialah beliau tidak selesa didalam ruang sempit atau klaustrofobia.

felix
Belon Helium yang digunakan Redbull Stratos

Saya tidak kisah sangat tentang usaha beliau untuk membuat terjunan bebas tetapi pada masa yang sama, Redbull telah menganjurkan contest meneka kawasan pendaratan Felix Baumgatner pada hari beliau emlakukan terjunan bebas itu. Jam tangan yang boleh dikatakan mahal ini, Zenith Stratos Flyback akan diberikan kepada mereka yang meneka dengan tepat. Caranya sangat mudah, hanya kik dimana-mana lokasi yang dirasakan Felix Baumgatner ini akan mendarat dan pemenang akan ditentukan kepada mereka yang meneka dengan tepat atau yang paling hampir lokasi pendaratan Felix.

[media url=”http://www.youtube.com/watch?v=tHUcN5JGQ40″ width=”600″ height=”400″]

Jebeng Otaiβ„’
kalo terjun dari mesosfera leh terbakar suit tu..hehe πŸ™‚

jebengotai

Menulis sekadar perkongsian. Memberi info dari pembacaan, pengalaman dan kajian dari penulis. Mungkin dari sini, pandangan kita dapat diperluaskan. - Freelance VPS setup ( NGINX + Pagespeed + Vesta ) - Part-Time Blogger

This Post Has 55 Comments

  1. hatiputera

    Memang bahaya lagak si penerjun nie.

    1. suri

      klu dpt tawara berlakon lagak ngeri gini mmg blh depa buat duit

      1. jebengotai

        btul..felix ni jer dh kene sponsor dgn redbull..dsyt2 πŸ™‚

        1. hatiputera

          diaorang sanggup bertarung nyawa kerana duit.

          1. jebengotai

            mungkin jugak tu bro..kalo ade sanggup bgi puluhan juta…huhu

  2. rahman

    dah tak ada kerja lain gamaknya

    1. jebengotai

      bila semuanya dia dah buat…nk cuba yg org lain x buat ag.. πŸ™‚

      1. rahman

        kira bulu beruang belum ada orang buat hehehe πŸ™‚

        1. hatiputera

          kira bulu beruang pendekar bujang lapuk dah buat.hehehe

          1. jebengotai

            aah la..kira kalah gak dgn pendekar bujang lapuk.. πŸ™‚

  3. Sobri mansor

    Ni yang ada keluar iklan dalam TV tu kan. Dijayakan oleh Maxis tu kan?

    1. jebengotai

      erk..xpasti lak bro..mungkin diorg wat live agknya..tp latest info kene tunda 3 hari sbb cuaca x ok..hehe

  4. tehr

    minat dan kemahiran pelik
    banyak hasil juga ni untuk beliau

    1. jebengotai

      mmg masyuk gak tu..tp risiko die mmg lebih tinggi..

      1. rahman

        ni kira antara hidup dengan mati…

        1. hatiputera

          kalau orang malaysia yang buat confirm balik jadi kaya.

  5. suri

    takut ..gayat oh tidak.. memang dia sungguh berani dan berhati waja

      1. rahman

        hati kering habis dah tu

    1. hatiputera

      kalau dah diluar angkasa tu dah tak dipanggil gayat lagi…tetapi bagaimana dengan tarikan graviti yer

      1. jebengotai

        tarikan graviti stratosfera masih kuat ag..ttp udara disitu sgt nipis dan mudah mencapai kelajuan bunyi.. πŸ™‚

  6. Bro Zulkbo

    salam..
    kalau saya, tak kerja lah nak
    terjun gitu..nak panjat atas
    pun gayat..huhu

    1. hatiputera

      kelajuan supersonik pulak tu kan bro zulkbo.

      1. jebengotai

        yela..x sabar nk pecahkan ‘sound barrier tu’..

  7. donnyien

    mak ai tingginya.. boleh ke sampai bawah hidup2..

    1. jebengotai

      boleh rasanya jika persiapan rapi dibuat.. πŸ™‚

      1. rahman

        rasanya dia hanya ada 2 pilihan saja hidup atau mati

  8. akubiomed

    Manusia mencabar rasa takut. Harap apabila masuk atmosfera tidak terbakar.

    1. jebengotai

      mungkin sbb baru capai mach 1..kalo lebih laju lagik leh masak badan.. πŸ™‚

  9. azmanisma

    Pergh memang beranilah dia..harap2 berjaya..nama redbull juga yang famous.

  10. amirulfaiz

    Kalau tengok iklan kat TV, memang dah macam angkasawan dah. Tapi tak nampak pula payung terjun dia.

  11. Naziman

    Ni tak takut mati ni. Bahaya betul.

  12. Dah namanya stunt man.. Buat keje giler je lah he he… Tapi kawe doakan dia selamat dan berjaya ..aminnnn…

  13. zool

    hati mesti kering baru boleh buat camni.

  14. arelan

    memang salute habis la.diri ini naek tingkat 3 pon dah goyang.haahah

    1. rahman

      itu normal bro… sy pun camtu juga

  15. hairulafiz

    bila si felix ni nak terjun….ni mesti ada live kan….apa-apa pun dia memang berani…..

  16. daddydee

    kalau menang memang terbaik lah…dapat jam tu…

  17. daddydee

    Diorang ni sanggup buat apa saja demi nama.

  18. papa mifz

    berani eh dia…kagum dengan keberanian nyer…harap berbaloi la…huhu

  19. Blog Keperawatan

    mengerikan juga hal itu, orang tuh terlalu berani atau memang suka akan kegiatan-kegiatan yang memacu adrenalin juga

    1. Blog Keperawatan

      Sudah tidak mengenal takut mungkin, apalagi takut mati..Resiko besar juga bila terjun dari ketinggian seperti itu

  20. rahman

    terjunan pada hari ini di batalkan akibat masaalah angin… mungkin akan di tunda ke hari lain.

  21. rahman

    Dibatalkan,” kata jurucakap untuk misi Red Bull Stratos, Sarah Anderson kepada AFP sambil menambah tiada cubaan baru akan dilakukan pada hari ini. Β“Bukan hari ini, peluang telah berlalu,” katanya.

    Artikel Penuh:
    Β© Utusan Melayu (M) Bhd

  22. sollehahn

    gila…mmg hati kering…tp seronok woo dpt terjun tinggi2..huhuh

  23. hatiputera

    Dah terjun ke si felix nie.

    1. rahman

      x jadi terjun bro.. dia takut mati huhu

  24. Hafizul

    emm kalau dan minat gak, apa boleh buat…memang tak ada rasa takut langsung dah dia ni..haha..

    1. rahman

      dia takut gak tu… sebab tu terjunan di batalkan sementara

  25. Juan

    siap kena pakai sut lagi tuh

  26. rahman

    hari ni dia dah berjaya memecahkan rekod berusia 40 tahun milik Joseph Kittinger

  27. rahman

    aku tengok Felix Baumgartner dah macam angkasawan .. tak ada beza langsung

  28. rahman

    persediaan selama 5 tahun dengan kajian saintifik secara terperinci. memang mengagumkan. Mereka ni dah jauh meninggalkan kita dari segi teknologi angkasa .

    harap harap satu hari nanti ada negara islam yang mempunyai kepakaran dan penyelidikan angkasa setanding mereka ni ..

  29. Adam

    Aku memang tabik spring kat mamat ni.. Seriusly otai gila.. Pada pendapat ak, badan manusia x leh tampung kelajuan sebegitu…

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.